Kirjotetaas nyt ku on aikaa kirjottaa. Huomenna saattaa olla et teenkin jo jotain muuta ku alkaa toi tutorial-viikko.

Kävin tänään kävelemässä ympäri maita ja mantuja tässä lähiympäristössä. Tääl on todella vihreää.. eikä kevät oikeestaan ole vielä päässyt kunnolla alkuun. Kävin tsekkaamassa paikallista opiskelija-asuntola-aluetta eli Elms Villagea ja nappasin sieltä mukaan ilmasen Belfastin kartan. Kirkkoja on joka puolella, kaikkia uskontokuntia.. baptistia presbyteeriä anglikaania katolista jne. Pitää ehkä joskus mennä jotain messua katsomaan, ihan mielenkiinnosta.

Ennen ku tulin tänne ni mietin että pitääkö paikalliset itseään irlantilaisina, britteinä vai minä..? Mun kämppikset ja heidän sanojensa mukaan useimmat nuoret täällä pitää itseään ennemminkin irkkuina. Tai sitten puhtaasti pohjois-irlantilaisina. Pohjosempana on kuulemma enemmän näitä 'brittimielisiä' tms.. Catin ja Fionan puheesta saa erittäin hyvin selvää, oon vähän yllättynytkin siitä että esim. Fionan puhe kuulostaa välillä vähän jopa jenkkilän aksentilta joka nyt on ehkä se kaikkein tutuin meille suomalaisille. Murrehomma täällä taitaa olla samankaltanen läpän aihe ku vaikka raumgiäl raumlaisille.

Oon huomannu että enkku alkaa harjaantua aika nopeestikin sillee sujuvaksi. Suu muotoutuu valmiiks enkun sanoihin ja sitä alkaa miettiä lauseita englanniks hirveesti stressaamatta sitä että mitä sanaa nyt millonkin pitäs käyttää. Eilen baarissa.. lieneekö sit myös Guinnessin vaikutusta.. kysyessäni yhdeltä Rayltä vastapalveluksena että 'would you like a Miller?' yllätyin et kuin puhtaalta Emmerdale-kamalta mun puheeni kuulosti.

Kämppikseni ihmettelee suomen kieltä ja naureskelee sen konsonanttien sekamelskalle. Oon yrittäny opettaa tärkeimpiä fraaseja (paappa Repa pari raparperii ja pari rapeeta piparii eri paperiin = Repa, would you mind putting a few rhobarbs and few crunchy cookies in different wrappers) ja selittää sitä, kuinka 'perkele' ei käänny suoraan 'damn' vaan sillähän voi ilmasta myös tunteita kuten kiintymystä, hämmennystä, iloa, turhautumista jne..

Jes. Dis is it. Ehkä mä laitan viel jonku kuvan tästä vehreydestä.