1778605.jpg

Jopon kumi kosahti ja tämä aiheutti parin päivän pakolliset kävelyretket. Huomasin, että jokin pyörällinen kulkuväline on melko tarpeellinen jos mielii ehtiä tehdä mitään parilla vapaa-ajan tunnillaan.

Selvennän nyt sitä kuka olen ja miksi kirjoitan:

Olen tällä hetkellä 22-vuotias OKL-opiskelija Raumalta ja olen lähdössä vaihto-oppilaaksi Pohjois-Irlantiin Belfastiin vuoden 2009 keväällä. Suoritan vaihdon Erasmus-ohjelman siivellä, ja ajattelin että kirjoitan kokemuksistani tänne jotain. Saattaa olla että joku hyötyy tästä joskus jollain tavoin; Itse aikoinaan kun olin kiinnostunut vaihtoon lähdöstä, etsin netistä vaihto-oppilaiden kokemuksia. Joitain löytyi, mutta harvoja kovin perusteellisia. Erasmus-vaihto on tosin äärimmäisen yksinkertainen reitti lähteä vaihtoon. Paljon muuta ei tarvitse tehdä kuin kirjoittaa henkilötietonsa paperiin ja määritellä että mitä haluaa opiskella vaihtonsa aikana. Euroopassa liikkuminen on niin erilaista nykyään kuin joskus 90-luvun alkupuolella! Stipendejä ei liioin tarvitse hakea eikä kymmeniä liitteitä lähetellä. Isosiskoni oli pari vuotta sitten Ranskassa Erasmus-vaihdossa ja hän sanoi että Ranskaan saavuttuaan paperien pyörittelyn määrä oli turhauttavaa. Liekö sitten sitä kuuluisaa ranskalaista byrokratiaa? No, irkkujen tapa tehdä asiat selviää minulle sitten ajallaan.

Mitä tähän mennessä? Minulle on myönnetty 1100 euron Erasmus-stipendi ja tiedän, että minulla pitäisi olla kuuden viikon opetusharjoittelu Belfastissa. Irkuissa pitäisi lisäksi jonkin verran matkustella, oppia puhumaan irkun tavoin (you want mi gold, eh?) ja maistella paria muutakin tummaa olutta Guinnessin lisäksi.

The ultimate goal on englannin filologian sivuainepaikka vuoden 2009 syksyllä mutta eipä mennä asioiden edelle. Mieli ehtii muuttua vuoden sisällä kymmeniä kertoja..